پرش به محتوا

دای هد دستگاه پلاستیک بادی

دای هد دستگاه پلاستیک بادی که به عنوان کلگی نیز شناخته می شود، بخش مهمی از دستگاه اکستروژن بلومولدینگ است. دستگاه پلاستیک بادی به عنوان یکی از تجهیزات اصلی تولید محصولات پلاستیکی از اکسترودر، دای هد، و سیستم باد کردن تشکیل شده است. دای هد یک قطعه عمودی در انتهای سیلندر اکسترودر است.

دای هد دستگاه پلاستیک بادی

دو نوع دای هد در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد، یکی دای هد  پیوسته و دیگری دای هد ذخیره سازی است.

 

نقش دای هد در دستگاه پلاستیک بادی

دای هد یا کلگی بخش اصلی اکستروژن قطعات مواد پلاستیکی است. باعث می شود پلاستیک مذاب از اکسترودر از حرکت مارپیچی به حرکت خطی تغییر کند و به تدریج فشار قالب گیری لازم را برای اطمینان از فشردگی قطعات پلاستیکی ایجاد می کند تا لبه برش به دست آید. و اشکال ممتد که از نظر شکل مشابه هستند تولید شود.

معمولا قطعات پلاستیکی اکسترود شده شامل بطری ها، گالن ها و سایر محصولات پلاستیک بادی می باشند.

دای هد یا کلگی

کاربرد دای هد

اگرچه قطعه پلاستیکی اکسترود شده از قالب دارای شکل از پیش تعیین شده ای است، اما به دلیل اینکه دمای قطعه نسبتاً بالا است، به دلیل وزن خود تغییر شکل می دهد، بنابراین برای خنک کردن و شکل دادن به شکل قطعه، لازم است از دستگاه اندازه گیری استفاده شود. ، به طوری که  کیفیت سطح مناسب برای محصولات به دست آید. معمولاً برای تثبیت شکل از پیش تعیین شده پلاستیک اکسترود شده از قالب و سپس تکمیل آن از روش خنک کاری با چیلر استفاده می شود تا کیفیت محصول نهایی تثبیت شود.

انواع دای هد یا کلگی دستگاه پلاستیک بادی

دای هد دستگاه اکستروژن بلومولدینگ که از آن لوله ای از رزین مذاب خارج می شود،  Die Head یا کلگی نامیده می شود. تقسیم بندی های مختلفی از دای هدهای دستگاه پلاستیک بادی وجود دارد که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند. بر اساس روش پردازش، هد قالب می‌تواند دای هد پیوسته یا دای هد آکومولاتور باشد. بر اساس تعداد پاریزون ها، می تواند یک پاریزون منفرد یا دای هد با چند پاریزون باشد. سپس بر اساس تعداد لایه ها – تک لایه، چند لایه و غیره تقسیم بندی می شود.

دای هد اکستروژن

دای هد یا کلگی پیوسته

در این نوع دای هد، رزین مذاب از اکسترودر به شکل پاریزون یا لوله ای به صورت پیوسته خارج می شود. بسته به ورود رزین مذاب از اکسترودر به دای هد، دای هد پاریزون پیوسته می توانند تغذیه مرکزی یا جانبی داشته باشند.

 

دای هد آکیومولاتور

در اینجا رزین مذاب اکسترودر در داخل دای هد آکیومولاتور ذخیره می شود و در شروع هر چرخه قالب گیری با نیروی خارجی خارج می شود. حجم مواد قابل ذخیره معمولاً به اندازه هد (مانند 5 لیتر، 20 لیتر و غیره) بستگی دارد. آکومولاتورها انواع مختلفی دارند.

قدیمی ترین نوع دای هد با آکیومولاتور خارجی است که در آن محفظه انباشته خارج از دای هد است. در این نوع برای فشار دادن پاریزون به توان بالاتری نیاز است و کیفیت پاریزون خوب نیست.

نوع دیگر دای هد است. کیفیت پاریزون در این مدل در مقایسه با اکومولاتور خارجی بسیار بهتر است و مصرف برق پایین است. مدل های اولیه به گونه ای بودند که اولین رزین مذاب وارد شده برای مدت طولانی تری باقی می ماند و منجر به تخریب رزین می شد. سپس نوع دیگری توسعه یافت که رزین های اولیه مدت زمان کمتری باقی می ماندند که منجر به تخریب کمتر رزین شد. این فرآیندبهترین کیفیت پاریزون را می دهد.

نوع دیگری از دای هد آکومولاتور از نوع پیچی است که در آن محفظه انباشته مانند ماشین های تزریق در امتداد اکسترودر است. این نوع کمترین تخریب رزین مذاب را دارند و برای مواد حساس مانند PC و غیره مناسب هستند.

دای هد چند پاریزون

دای هد با چند پاریزون

در این مدل در یک چرخه تولید به صورت همزمان چند پاریزون  ایجاد می شود که منجر به بهره وری بالاتر می شود. با اینکه نوع تک پاریزون رایج ترین است، دای هد چند پاریزون برای بطری ها و ظروف کوچکتر که به ظرفیت تولید بالاتری نیاز دارند رایج است.

دای هد چند لایه

در هدهای چند لایه، اکسترودرهای متعدد، مواد مختلف یا مواد مشابه با رنگ‌های مختلف را پردازش می‌کنند و برای افزایش خاصیت محصول نهایی، به صورت پاریزون هم‌مرکزی تشکیل می دهند.

کلگی پلاستیک بادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *